Je eigen leeromgeving opzetten: 

waar te beginnen?

Je eigen leeromgeving opzetten: 

waar te beginnen?

Je eigen leeromgeving opzetten: dit kan erg ingewikkeld lijken. Want wanneer je de vraag krijgt om bijscholing of nascholing aan te bieden voor duizenden medewerkers – waar begin je dan? Begin bij deze drie vragen, dan weet je zeker dat je de basis op orde hebt.

Stel, er wordt binnenkort een nieuwe wet geïntroduceerd en je bent gevraagd om zo snel mogelijk 2000 medewerkers op de hoogte te brengen van de veranderingen. De eerste gedachte is dan vaak om een filmpje op te nemen van een minuut of tien waarin de veranderingen worden uitgelegd. Dat lijkt een logische gedachte, want je kunt dat filmpje snel en makkelijk verspreiden onder de 2000 medewerkers én het is niet al te moeilijk om te maken. Vrij efficiënt dus. En gezien de deadline is een snelle oplossing ook wel nodig. Er is alleen een grote maar. Leren de medewerkers wel wat ze moeten leren en kunnen ze de informatie toepassen in hun specifieke functie? Met andere woorden, hebben ze iets aan die video van tien minuten?

Respecteer de verschillen

De kans is erg groot dat dit niet het geval gaat zijn. Er zijn gewoon grote verschillen in kennisniveau tussen verschillende functies. Ook moeten ze de wet op hele verschillende manieren toepassen. Denk maar aan een baliemedewerker en een hoofd afdeling vergunningen. Totaal verschillende beroepen, terwijl ze wel allebei kennis moeten hebben van de wijzigingen. Kortom, met één video voor iedereen neem je het enorme risico dat de informatie maar bij een klein gedeelte van de doelgroep blijft hangen. 

Hoe dan wel?

Voor een goede oplossing is het slim om dieper de materie in te duiken. Doorloop daarvoor de volgende vragen.

Vraag #1: We zeggen altijd: eerst het doel, dan de tool. Bedenk dus eerst wat je precies wilt bereiken. Waarom moeten de medewerkers meer over de wet weten? Moeten ze alleen op de hoogte zijn? Of moeten ze iets anders gaan doen in hun werk? Zo ja, wat? 

Vraag #2:Veel bedrijven neigen in eerste instantie naar een “one size fits all”-oplossing, omdat ze denken dat maatwerk duur en ingewikkeld is. Met de opkomst van online is dat niet per se het geval. Je kunt vrij gemakkelijk verschillende leerpaden uitzetten en extra vragen toevoegen wanneer dat nodig is. Breng daarom precies in kaart welke subdoelgroepen er zijn binnen je doelgroep.

Vraag #3: Wat heeft elke subdoelgroep nodig?

Zowel de senior strateeg als de medewerker van de klantenservice heeft kennis over de nieuwe wet nodig. Maar hun kennis- en denkniveau en hoe ze de informatie toepassen is wel heel anders. Breng daarom per subgroep in kaart wat ze al weten en wat ze nodig hebben in hun specifieke functie. Welke vragen komen ze tegen die ze beantwoord moeten zien of willen krijgen?

Wanneer je deze drie vragen hebt beantwoord, heb je een goede basis voor de leeromgeving. Vanaf hier kun je bepalen welke leervormen en -kanalen je het best kunt inzetten per subdoelgroep.

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op 

Wouter Vrielink 

+31(6)53960008

wouter.vrielink@onlineseminar.nl

Waar wij voor staan



Can-do

Elk verhaal is uniek en wij bieden daarvoor de beste oplossing. Maatwerk is daarom altijd mogelijk. We gaan net zolang door totdat het lukt en krijgen het voor elkaar. We leveren altijd kwaliteit.



Connect

Samen zijn we het succesvolst, daarom zoeken we elkaar op en zijn we geïnteresseerd in elkaars ideeën. We halen het meeste uit elk verhaal omdat we waardevolle inzichten, klanten en technologie aan elkaar verbinden. Alone we can do so little, together we can do so much.



High performance

We bieden de beste service & ervaring en hebben het lef om te proberen, te leren en te ontwikkelen. Het kan altijd beter, daarom blijven we werken aan technologie die altijd en overal simpel en intuïtief werkt. Fail faster, fail forward.