Hoe maak ik e-learning waar deelnemers echt iets leren? 

Hoe maak ik e-learning waar deelnemers echt iets leren? 

Een online training organiseren is één ding, maar een training opzetten waar deelnemers echt iets van leren en waardoor de informatie beklijft – dat is wat anders. Hoe zorg je ervoor dat de training “didactisch verantwoord” is? Dit zijn de bouwblokken waarmee je aan de slag kunt gaan.

Een van de grootste fouten die je kunt maken als je e-learning opzet, is de training exact hetzelfde maken als wanneer je die fysiek zou geven, alleen dan opgenomen. Of, nog erger, een boek van kaft tot kaft in de online omgeving neerzetten. ‘Online heeft nu eenmaal zijn eigen dynamiek’, zegt Wouter Vrielink, Head of Online Seminar Learning. ‘Zoals je wel een dag in een zaal kunt zitten, zo kun je niet een dag achter een scherm zitten. Sterker, na gemiddeld 7 minuten moeten deelnemers geactiveerd worden om hun focus online te behouden. Met dat soort factoren moet je rekening houden.’

Didactische begrippen toepassen

Daarom is het belangrijk om didactische begrippen slim toe te passen in een online leeromgeving. Laura van den Ouden, expert op het gebied van didactiek, zegt: ‘Ga ervan uit dat mensen informatie snel vergeten, na 24 uur weet men gemiddeld 33% van de informatie nog maar. Wanneer je dat weet, kun je ook beter bepalen wat je wél moet doen.’ Laura noemt een aantal ‘breinprincipes’ die ervoor zorgen dat informatie blijft hangen:

1. Zorg voor uitdagende interactie. In een online omgeving kan dit ook zijn dat deelnemers een vraag moeten beantwoorden of dat ze hun kennis kunnen toetsen in een pollvraag. Ga actief aan de slag.

2. Creëer focus. Maak de stof nuttig en toepasbaar in de praktijk.

3. Breng emotie in het verhaal. Alleen maar gortdroge stof is lastiger om te verteren en wordt niet onthouden. In een verhaallijn of een herkenbare eigen situatie klikt het beter.

4. Herhaal stof. Eén keer iets horen is vaak niet genoeg. Herhaal de boodschap, op verschillende momenten en steeds in een andere vorm.

5. Voortbouwen. Bouw voort op de kennis die deelnemers al hebben. Maak gebruik van hun ervaringen en associaties, en reflecteer.  

E-learning à la carte

Laura raadt ook aan om maatwerk te creëren. ‘Je ziet dat gestandaardiseerde trainingen veel worden aangeboden, maar dat de informatie niet altijd even goed landt. Uit onderzoek blijkt dat vaak maar 10 procent meedoet aan een ‘all you can learn’-buffet. Dit zijn vaak de intrinsiek gemotiveerde medewerkers, maar regelmatig sluit de informatie niet precies genoeg aan bij wat een doelgroep nodig heeft en wordt het niet op het goede moment aangeboden.’ Veel slimmer is het om inhoudelijke trainingen te geven die exact aansluiten. ‘Zo haal je een veel hoger rendement uit je investering, doordat je meer impact maakt bij meer deelnemers.’

Is online altijd het meest geschikt?

‘Vaak wel,’ zegt Laura. ‘Er zijn weinig onderwerpen die niet online kunnen worden geleerd’. Maar in sommige gevallen kun je beter voor een hybride model gaan. Laura verwijst naar het ‘KIT-model’: Kennis: de informatie die je moet weten Inzicht: de informatie die moet landen Toepassen: oefenen met de stof Laura: ‘Voor de eerste twee stappen kun je online heel goed inzetten. Wanneer het gaat om toepassen, hangt het af van de stof. Moet je bijvoorbeeld oefenen met een infuus of iets anders dat letterlijk dicht op de huid geoefend moet worden, dan is het logischer om te kiezen voor een fysieke bijeenkomst.’

Creëer leerwegen

De meest succesvolle leeromgevingen zijn de omgevingen die exact aansluiten bij de leerstijl en het denkniveau van de deelnemers. Dat vraagt om maatwerk en inzicht in de doelgroep. Wanneer je dat goed doet, dan haal je de investering er met gemak uit. Want dan kunnen de deelnemers de kennis ook daadwerkelijk toepassen en is de training relevant voor hun praktijk.

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op 

Jasper Poot 

+31(6)53960008

jasper.poot@onlineseminar.nl

Waar wij voor staan



Can-do

Elk verhaal is uniek en wij bieden daarvoor de beste oplossing. Maatwerk is daarom altijd mogelijk. We gaan net zolang door totdat het lukt en krijgen het voor elkaar. We leveren altijd kwaliteit.



Connect

Samen zijn we het succesvolst, daarom zoeken we elkaar op en zijn we geïnteresseerd in elkaars ideeën. We halen het meeste uit elk verhaal omdat we waardevolle inzichten, klanten en technologie aan elkaar verbinden. Alone we can do so little, together we can do so much.



High performance

We bieden de beste service & ervaring en hebben het lef om te proberen, te leren en te ontwikkelen. Het kan altijd beter, daarom blijven we werken aan technologie die altijd en overal simpel en intuïtief werkt. Fail faster, fail forward.