Help jij je online studenten wel écht?

Help jij je online studenten wel écht?  

Nascholing, accreditatie, bijscholing: als je studenten de toets succesvol hebben afgerond, zijn ze prima geslaagd. Of toch niet? De vraag is namelijk of ze de leerstof wel écht geleerd hebben. Dít zijn de online tools die je gaan verzekeren dat de stof volledig is doorgenomen.

Of je nu een groep accountants, advocaten, artsen of makelaars als doelgroep hebt: permanente educatie is voor hen essentieel. Dit betekent dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om de scholing te doen. Maar het betekent niet dat bijscholing hetgeen is waar ze het liefst hun tijd aan besteden. Het is immers tijd waarin ze ook declarabel hadden kunnen zijn.

Zijn je studenten er wel echt?

Online learning zal een belangrijk onderdeel van de leermix blijven – het scheelt immers reistijd en kosten. Bovendien kunnen deelnemers de training doen wanneer het hen uitkomt. Maar fysieke trainingen hebben ook voordelen: netwerken én de zekerheid dat de studenten daadwerkelijk alle stof horen. Online heb je die zekerheid veel minder. Want hoe weet je dat ze niet gewoon door de video’s klikken en naar het eind doorspoelen?

Extra meetmethode van aanwezigheid

Online Seminar heeft een extra meetmethode ontwikkeld – essentieel om meer zekerheid te hebben dat de deelnemers de stof ook leren. De methode gaat om digitale aanwezigheid. Op ons platform kun je per onderdeel (bijvoorbeeld een vraag of video) instellen hoe lang studenten erover moeten doen. Stel dat een onderdeel van de training een tekst van 2 pagina’s omvat. Op die manier weet je hoe lang een student er minimaal over moet doen om de tekst goed te lezen. Een student krijgt geen punten voor het onderdeel wanneer een student er te kort over doet.

Meetmethode óók voor video

Uniek in Nederland is dat wij ook de mogelijkheid hebben om deze extra meetmethode in een video in te passen. Oók als die video niet door jullie bedrijf zelf is gemaakt. We kunnen vaststellen of een deelnemer de video doorspoelt en hem niet echt bekijkt. Daarnaast kunnen we tijdens de video tussentijdse vragen laten oppoppen, waardoor de deelnemer wel actief de video moet bekijken.

Procesvragen versus examenvragen

Het soort vragen die tussentijds worden gesteld noemen we procesvragen. Het kan een quiz zijn, een open vraag, of een multiple-choice. Deze vragen helpen om de stof beter te leren en om genoeg interactie te creëren. Wanneer deelnemers regelmatig iets kunnen doen, blijven ze beter bij de les.

Bij de examenvragen wordt de deelnemer daadwerkelijk beoordeeld. Deze combinatie zorgt voor kwalitatieve e-learning en rijke data. Het platform biedt de mogelijkheid om tot in detail de antwoorden te bekijken. Daardoor kun je beter het gesprek aan gaan over wat beter kan – zowel voor de deelnemers als voor de e-learning zelf.



Dashboards zijn dood. Of toch niet?

Het dashboard geeft een overzicht van alle data uit een e-learning. Dit is een belangrijke bron van informatie over hoe je studenten het hebben gedaan. In tegenstelling tot veel andere spelers in de markt geloven wij in een dynamisch in plaats van een statisch dashboard. Wanneer je het dashboard dynamisch maakt, heb je wel degelijk een hele geschikte tool om je e-learningplatform steeds verder te optimaliseren. Bovendien helpt het je deelnemers om nog beter te begrijpen hoe ze zich kunnen verbeteren.

Hoe kun je een dashboard wél voor je laten werken?

Het antwoord zit in de gelaagdheid – een mogelijkheid waar we nu hard aan werken. De meeste dashboards bieden dit niet, die geven alleen het totale slagingspercentage van alle studenten. Daar lees je dus niet zoveel aan af. Waar heb je wel wat aan? In de eerste plaats wil je kunnen differentiëren op groeps-, cursus- en op individueel niveau. Daarnaast wil je kunnen inzoomen op vraagniveau, om te zien waar deelnemers het goed of juist heel slecht doen. Vervolgens wil je deze data ontsluiten op doelgroepniveau. Dit geeft inzicht voor de deelnemer zelf, maar natuurlijk ook voor de manager én voor de HR-adviseur. Wanneer je vervolgens zorgvuldig analyseert, kom je echt een niveau dieper en blijkt het dashboard springlevend te zijn. Dan kun je heel gericht het gesprek aangaan over wat nog beter kan.

Uit de praktijk: zorgorganisatie

Voor een landelijke zorgorganisatie hebben wij een op maat gemaakt dynamisch dashboard ontwikkeld. De zorgprofessionals scholen zich bij via het platform. Dit wordt op verschillende niveaus gemonitord. Per provincie, per regiomanager, per praktijk, per module en natuurlijk ook op individueel niveau. Op die manier heeft de organisatie hele rijke, gedifferentieerde data. Op basis daarvan kunnen zij op verschillende niveaus het gesprek aangaan waar deelnemers nog extra handvaten nodig hebben. Dit is dus hoe een dashboard wel degelijk voor jouw organisatie kan werken.

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op 

Wouter Vrielink 

+31(6)53960008

wouter.vrielink@onlineseminar.nl

Waar wij voor staan



Can-do

Elk verhaal is uniek en wij bieden daarvoor de beste oplossing. Maatwerk is daarom altijd mogelijk. We gaan net zolang door totdat het lukt en krijgen het voor elkaar. We leveren altijd kwaliteit.



Connect

Samen zijn we het succesvolst, daarom zoeken we elkaar op en zijn we geïnteresseerd in elkaars ideeën. We halen het meeste uit elk verhaal omdat we waardevolle inzichten, klanten en technologie aan elkaar verbinden. Alone we can do so little, together we can do so much.



High performance

We bieden de beste service & ervaring en hebben het lef om te proberen, te leren en te ontwikkelen. Het kan altijd beter, daarom blijven we werken aan technologie die altijd en overal simpel en intuïtief werkt. Fail faster, fail forward.