Hoe krijg ik e-learning binnen mijn organisatie verkocht?  

Hoe krijg ik e-learning binnen mijn organisatie verkocht?  

Wanneer je hebt gekozen voor een online leeromgeving, dan wil je natuurlijk ook dat je organisatie erachter gaat staan. Hoe krijg je de e-learning ‘verkocht’, zowel aan de beslissers als aan deelnemers? De sleutel zit in motivatie.

Intrinsieke motivatie: hoe stimuleer je dat?

Het is waarschijnlijk een van de moeilijkste vragen: hoe krijg je mensen daadwerkelijk aan het leren? Je kunt natuurlijk de stof verplicht stellen. Maar idealiter doen deelnemers vanuit intrinsieke motivatie mee: ze willen zelf heel graag kennis tot zich nemen en nieuwe inzichten opdoen. Intrinsieke motivatie valt alleen niet af te dwingen. Je bent nu eenmaal gemotiveerd of niet. Gelukkig is er een aantal handvatten.

Weet waar de uitdaging en het verlangen zitten

‘Om te zorgen dat mensen gaan leren, wil je dat ze het gevoel van urgentie hebben’, zegt Wouter Vrielink, Head of Online Seminar Learning. ‘Urgentie zit altijd in ofwel uitdaging of obstakel ofwel in een wens of verlangen voor de toekomst. Je hebt er inmiddels zoveel nadelen van ondervonden wanneer je niet leert, dat je het nu wel de stap wilt zetten. Of de stof is zo aantrekkelijk en helpt je om jouw ambitie waar te maken, dat je daarom in actie wilt komen. Weet waar de pijn en het verlangen van je doelgroep zit.’ Wat ook helpt, is als ook de managers commitment tonen voor het leertraject. ‘Ik zie nog vaak dat leren een taak lijkt van alleen HR. Terwijl het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is binnen de organisatie dat medewerkers sterker worden in hun vak. En managers kennen hun team als geen ander en weten wat iedere medewerker nodig heeft. Werk dus vooral samen met managers.’  

Pijn in actie

In begeleidende mails kun je ervoor zorgen dat deelnemers zich realiseren wat er ontbreekt wanneer ze niet meedoen aan een training. ‘Schrijf bijvoorbeeld: “wat gebeurt er als je de verkeerde subsidie toekent?” In het geval de online training gaat over een nieuwe subsidieregeling’, zegt Wouter. ‘Of: Wat als je klanten vragen stellen over de nieuwe modellen waar je het antwoord niet op weet. Je wilt dat natuurlijk voor zijn.’ Op die manier maak je het urgent dat medewerkers een training willen volgen.

Aantrekkelijkheid in actie

Je kunt ook andersom werken, namelijk door het programma zó aantrekkelijk te maken dat medewerkers wel mee willen doen. ‘Een aantal jaar geleden organiseerde een organisatie voor haar freelance journalisten een e-learning over cybersecurity’, vertelt Wouter. ‘Vrije taaie kost, maar ze creëerden een programma dat perfect aansloot bij de belevingswereld van journalisten: een soort “Wie is de Mol?” waarbij ze onderzoek moesten doen hoe de cybercrimineel actief was geweest en wat de juiste acties waren om informatielekken te voorkomen. Iedereen wilde meedoen!’

Case: Zo kreeg ’een fastfoodketen medewerkers aan het leren

Een bekende fastfoodketen had ook zo’n succesvolle case. ‘De miljoen kassamedewerkers wereldwijd moesten een nieuw kassasysteem leren’, vertelt Wouter. ‘Stel je voor dat hier fysieke trainingen voor moeten worden georganiseerd! Nu is met een betrekkelijk kleine investering van 30.000 euro een spel gecreëerd tussen de landen, waarbij de kassamedewerkers moesten proberen om zo snel mogelijk bestellingen in het nieuwe kassasysteem goed in te voeren.‘ De details van het spel waren briljant, wat het nog leuker maakte’, vertelt wouter. ‘Dan hoorde je het slurpende geluid van een milkshake als je een fout maakte, of zag je een burger die op de grond viel. De relatief jonge doelgroep vond de battle zo leuk dat ze ook in hun vrije tijd bleven doorspelen.’

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op 

Jasper Poot

+31(6)53960008

jasper.poot@onlineseminar.nl

Waar wij voor staan



Can-do

Elk verhaal is uniek en wij bieden daarvoor de beste oplossing. Maatwerk is daarom altijd mogelijk. We gaan net zolang door totdat het lukt en krijgen het voor elkaar. We leveren altijd kwaliteit.



Connect

Samen zijn we het succesvolst, daarom zoeken we elkaar op en zijn we geïnteresseerd in elkaars ideeën. We halen het meeste uit elk verhaal omdat we waardevolle inzichten, klanten en technologie aan elkaar verbinden. Alone we can do so little, together we can do so much.



High performance

We bieden de beste service & ervaring en hebben het lef om te proberen, te leren en te ontwikkelen. Het kan altijd beter, daarom blijven we werken aan technologie die altijd en overal simpel en intuïtief werkt. Fail faster, fail forward.